ICCM News

● Seventh International Congress of Chinese Mathematicians(ICCM) held in Beijing

Ceremony in the Great Hall of the People, Aug. 6, 2016, photo by Lin Wang of AMSS

The 7th International Congress of Chinese Mathematicians (ICCM) was held from August 6 to August 11, 2016 in Beijing. This session of ICCM is jointly hosted by the Academy of Mathematics and Systems Science (AMSS) and the Morningside Center of Mathematics (MCM). About 1500 participants attended the ICCM 2016.

Winners of the Morningside Medal of Mathematics, the Chern Prize and the ICCM International Cooperation Award were announced at the ceremony on the first day of ICCM 2016. 5 Morningside Lectures were given at Tsinghua University, and about 30 plenary lectures and 150 invited lectures, which cover more than 40 topics of mathematics, were arranged at AMSS.

The International Congress of Chinese Mathematicians (ICCM) is a triennial event that brings together Chinese and overseas mathematicians to discuss the latest research developments in pure and applied mathematics. It is initiated by Professor Shing-Tung Yau and donated mainly by Morningside. ICCM is hosted by institutions in Mainland China, Hong Kong and Taiwan on a rotating basis.

The first Congress was held in December 1998 at the Great Hall of the People and the Morningside Center of Mathematics in Beijing. The second Congress took place in Taipei in 2001, then in Hong Kong in 2004, Hangzhou in 2007, Beijing in 2010, and Taipei in 2013. In 2016, ICCM will return to Beijing again.


Other News

● 丘成桐教授获马塞尔·格罗斯曼奖

2018年7月2日在意大利罗马开幕的第十五届马塞尔·格罗斯曼会议上,数学家丘成桐被授予“马塞尔·格罗斯曼奖”,以表彰其在证明广义相对论中总质量的正定性、完善“准局域质量”概念、证明“卡拉比猜想”,以及在黑洞物理研究等工作中的巨大贡献。这是该物理大奖首次颁给华人数学家。

● 第34屆全國青少年科技創新大賽在澳門開幕

2019年7月22日上午,由中國科協、教育部、科技部等九部委和澳門特別行政區政府共同主辦的第34屆全國青少年科技創新大賽在澳門大學拉開帷幕。來自全國31個省、自治區、直轄市,新疆生產建設兵團和港澳台地區的35個代表隊和來自亞洲、歐洲、非洲、北美洲、南美洲等50多個國家和地區的國際代表,以及領隊、專家、媒體等共1500餘人參加開幕式。

中國科協黨組書記、常務副主席、書記處第一書記懷進鵬,澳門社會文化司司長譚俊榮出席開幕式並致辭。國務院港澳事務辦公室副主任黃柳權,中央人民政府駐澳門特別行政區聯絡辦公室副主任姚堅,中國科協黨組副書記、副主席、書記處書記徐延豪以及各主辦、承辦和協辦單位領導,本屆大賽評委會副主任、中國科學院院士吳岳良,評審監督委員會主任,中國科學院士黎樂民,中國科學院院士、中國科學院原副院長王恩哥,哈佛大學教授、清華大學丘成桐數學科學中心主任丘成桐,港珠澳大橋島隧工程總工程師林鳴以及來自日本、美國、德國、義大利、以色列、盧森堡、突尼西亞、土耳其等國家科技教育組織嘉賓出席開幕式。

懷進鵬在致辭中指出,歷經40年創新發展,大賽已成為海內外青少年朋友,科技愛好者展示創意才華、追尋科學夢想和互鑒交流的舞台,成為國內外青少年科技教育專家和廣大科技教育工作者分享理念、攜手共進的重要平台。青少年是祖國的未來,科學的希望,希望青少年朋友們直面正在到來的科技革命的浪潮,勇於探索,勇做新時代科技創新先鋒。期望青少年朋友們始終保持敢於拼搏爭先的勇氣和必勝的信心,在比賽中奮勇爭先,更要善於發現、善於交流、善於合作,使大賽成為展示新創意,碰撞新思想、增進新情誼的平台,以優異成績獻禮新中國成立70周年和澳門回歸祖國20周年。

譚俊榮司長在致辭時表示,全國青少年科技創新大賽作為一項全國性的大賽,多年來旨在培養青少年的科學思維、創新精神和實踐能力;併為他們提供發表成果的平台,藉此大會發現和培養了一批又一批具有科研潛質和創新精神的人才,推進科技教育事業的普及與發展。澳門特區政府一向重視科技人才的培養,未來將繼續推動科技創新發展,培育更多具有創新精神和創造能力的科技人才。

丘成桐先生和林鳴先生在開幕式上分別作了精彩的主旨演講,分享了他們在科研和工程建設領域的不懈追求和人生感悟,展現了科學家勇攀科技高峰、擔當有為的高尚情懷。

在開幕式報到式環節,各參賽代表隊依次登場亮相,展示了他們創新的熱情和青春的風采。

作為亞洲規模最大、參賽國別最多的青少年科技類競賽活動,本屆大賽參賽規模再創新高,國際化水平進一步提升。終評期間,將通過評委會專家問辯測評,評選產生青少年和科技輔導員創新項目一、二、三等獎、十佳優秀科技輔導員獎、中國科協主席獎和近三十項專項獎。同時,將舉辦科學教育國際論壇、優秀少年兒童科幻畫作品展覽、公眾開放日、科技教師工作坊等十多項科技人文主題交流活動。同時,通過邀請著名科學家作主旨演講,組織學生觀看科學家主題話劇和舉辦中國科協主席與海峽兩岸暨港澳青少年見面會,使參賽學生感受科學家精神,進一步激發他們的科學熱情和愛國情懷。

今年適逢澳門回歸20周年,大賽將通過組織國內外參賽代表參觀澳門高校國家重點實驗室、澳門博物館等科技人文場館,充分展示澳門回歸祖國后在科技創新方面的發展成果和豐富的科技人文資源。